Rajd Jamna

W sobotę 22 lutego 2020r. odbył się kolejny rajd Szkolnego Koła PTTK. Tym razem ruszyliśmy na Pogórze Rożnowskie. Wędrówkę rozpoczęliśmy od miejscowości Jastrzębia. Na początek sprawnie pokonaliśmy ostre podejście i dotarliśmy do skałki „Wieprzek” – zbudowanej z piaskowca ciężkowickiego. Wychodząc coraz wyżej doszliśmy do miejscowości Jamna (490 m) i tam już zaczęły się piękne widoki 🙂 Dzięki wspaniałej słonecznej pogodzie zobaczyliśmy ośnieżone Tatry. Podeszliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Niezawodnej Nadziei – kościoła, który wybudowali ojcowie Dominikanie z Poznania. Znajduje się tu założony przez Ojca Jana Górę Dom Św. Jacka, ośrodek duszpasterstwa akademickiego „Respublica Dominicana” oo. dominikanów z Poznania. Obok znajduje się Bacówka Jamna – ośrodek poznańskiego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Tutaj zatrzymaliśmy się na posiłek oraz z pobliskiej wieży widokowej podziwialiśmy okoliczne pasma gór oraz dalekie Tatry.

Następnie ruszyliśmy w kierunku Rezerwatu Przyrody „Diabelskie Skały”.  Rezerwat znajduje się na wzniesieniu Bukowiec (530 m). Utworzony został w 1953 r. w celu ochrony grup skalnych piaskowca ciężkowickiego oraz powstałej na skutek procesów tektonicznych o znacznych rozmiarach jaskini szczelinowej – Diablej Dziury w Bukowcu. Zobaczyliśmy zakratowane wejście do tej największej jaskini Pogórza Rożnowskiego i potem zeszliśmy do miejscowości Bukowiec. Tutaj zobaczyliśmy greckokatolicką cerkiew i dalej ruszyliśmy  w kierunku Kąśnej Górnej, skąd autokarem wróciliśmy przez Tarnów do Zaczernia.