Ojczyzną jest język

 Gdy dokoła mówią językami, dźwięczy pośród nich jeden: nasz własny.

Zagłębia się w myśli pokoleń i ziemię naszą opływa

i staje się dachem domu, w którym jesteśmy razem.

 

Karol Wojtyła

 

Rok 2018 to rok szczególny, jubileuszowy. Świętujemy wszak stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. To wydarzenie przypominane jest na różne sposoby: poprzez przywołanie dat i wydarzeń historycznych, prezentację ważnych dla odzyskania niepodległości postaci. Społeczność zaczerskiego Zespołu Szkół także postanowiła się włączyć w jubileuszowe obchody. Wspólne świętowanie zainaugurowane zostało 14 czerwca bieżącego roku refleksją na temat roli języka polskiego w odzyskaniu niepodległości. Gościem honorowym tego wydarzenia był prof. Kazimierz Ożóg. Swą obecność zaznaczyli również: Wójt gminy Trzebownisko Lesław Kuźniar, przedstawiciele zaczerskiej OSP, władz wiejskich i członkowie organizacji społecznych.

Literacko-językowe spotkanie w miejscowym domu kultury rozpoczęło się od słowno muzycznego montażu, który przybliżał historię naszego ojczystego języka i najwybitniejsze utwory polskiej literatury. Przewodniczkami po tej części uroczystości były panie: Anna Siedlecka i Edyta Ślemp. Ich komentarze przeplatane były recytacjami wierszy i muzyką. Recytacji i śpiewu podjęli się uczniowie szkoły podstawowej: Nikola i Roksana Pyrcz oraz Maksymilian Śliwiński, a także gimnazjaliści: Zuzanna Cieśla, Amelia Bartnik, Monika Gomółka, Klaudia Gajdek, Gabriela Niemiec, Justyna Panek, Patrycja Lipińska, Jakub Poźniak i Michał Korzenny. Tłem narracji i recytacji była prezentacja multimedialna uzupełniająca i ubogacająca przekazywane treści, przygotowana przez piszącą te słowa.

Drugą cześć spotkania wypełniły słowa wykładu profesora Kazimierza Ożoga, który w niezmiernie ciekawy sposób przybliżył zebranym rolę języka polskiego w odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Profesor przedstawił pokrótce cztery fronty walki o język polski w okresie zaborów: rodzinę, Kościół, literaturę, i naukę. Prelegent przywołał treść powstałych w okresie zaborów utworów hymnicznych, rolę wieszczy narodowych, troskę rodziców o zachowanie narodowej tradycji i wreszcie prace Samuela Lindego, językoznawcy i Oskara Kolberga, etnografa, który zachował dla potomnych językowe bogactwo tradycji ludowej.

Dla zebranych na sali uczniów starszych klas zaczerskiego Zespołu Szkół część artystyczna i wykład stały się nietypowymi lekcjami języka polskiego, bogatymi w wiadomości i treści patriotyczne, uwrażliwiającymi na piękno naszej mowy i uczącymi troski o ojczyste słowo.

Ewa Kłeczek-Walicka

Scroll to top